Summa sidvisningar

torsdag 28 november 2013

 Jag har lärt mig mycket mer om Gustav Vasa. Han var en ganska bra kung som ung fast när han blev gammal så var han en väldigt dålig kung. På ett tv-pogram så jämförde dem Gustav med Diktatorn som fanns på1900-talet vid namn Adolf Hitler.













Jag har lärt mig mer om Leonardo da Vinci som fanns på 1500-talet.
Han var inte bara en professionell konstnär han var också vetenskapsman. Han undrade hur en människa såg ut inuti. Därför tog han en död kropp från fattigdoms kyrkan. Först målade han hur hon/han såg ut och sedan skar han upp kroppen och målar av människor inuti. Först utan huden och sedan skar han ut musklerna.

                                 Han skar upp en död kvinna som var gravid med barnet i magen

4 kommentarer:

  1. Härligt att du skriver och berättar vad du lärt dig Linus! Jag ser att du lär dig mycket på SO-lektionerna. :)

    SvaraRadera
  2. Spännande att läsa om Da Vinci! KRAM Mamma och Pappa

    SvaraRadera