Summa sidvisningar

torsdag 3 april 2014

Vad jag lärt mig v. 14



Den här veckan har jag lärt mig mer om allemansrätten på SO:n, Jag lärde mig vad man får och vad man inte får göra. Man får inte ligga och sola på en annans brygga Men man får bada i vilken sjö som helst.

På matten har vi jobbat med massa olika mönster t. ex  1123581321 osv. På dedär mönstret ska man addera ihop det talet som var innan och då kommer svaret komma på nästa steg.

På svenskan har jag lärt mig mer om när man ska skriva De och Dem. Dem skriver man när man t.ex tittar på en fotbolls match, då säger man dem spelar fotboll för dem är alltid passivt.

Om vi spelar fotboll blir det de spelar fotboll för man är aktiv. Om det är vi så är det de och om det är oss så är det dem.

1 kommentar:

  1. Jättebra att du förklarar Linus! Både hur talmönstret fungerar och hur man ska använda de/dem. Jag skulle skriva "De tittar på fotboll" för att de tittar då är det något de gör aktivt. Men du har helt rätt i själva principen! Ett exempel på när man använder "dem" skulle kunna vara: Vi lagade mat åt dem. Då är "vi" aktiva medan "dem" är passiva dvs. det blir "dem". Det är lite klurigt! :)

    SvaraRadera